Gratis advies bij letselschade? 085 - 877 17 74
Gratis advies bij letselschade? 085 - 877 17 74

Veiligheidseffecten rijhulpsystemen

RijhulpsystemenRijhulpsystemen, ze zijn steeds vaker terug te vinden in moderne auto’s. Deze zouden de veiligheid in het verkeer en voor de bestuurder moeten bevorderen. Navigatie en de Park Assist kennen we inmiddels allemaal wel en zijn tegenwoordig standaard in elke nieuwe auto terug te vinden. En zo komen er steeds meer geavanceerde rijhulpsystemen in onze auto. Veiligheidsuitrusting en rijhulpsystemen zorgen er echter vooralsnog niet voor dat auto’s met dergelijke technologie minder vaak bij ongelukken betrokken zijn. Welke rijhulpsystemen zijn er allemaal? En wat is de stand van zaken met betrekking tot de veiligheidseffecten van deze systemen? B&O Letselschade geeft u een kort overzicht.

Gratis juridische hulp bij een verkeersongeval

Als u betrokken raakt bij een verkeersongeval met de auto dan is de impact hiervan enorm. Uw auto is zwaar beschadigd en wellicht heeft u zelf ook letselschade opgelopen. De aanwezigheid van rijhulpsystemen in uw auto kunnen deze schade verminderen. Maar nog steeds is het risico op letselschade bij een ongeval niet uit te sluiten. Rijhulpsysteem of niet, de afhandeling van aansprakelijkheid en schadevergoeding bij letselschade blijft een ingewikkeld verhaal. Het wordt er wellicht zelfs wel ingewikkelder op als technologie van grote invloed is op rijvaardigheden en dus verkeersveiligheid. Een letselschade jurist is dan beslist geen overbodige luxe bij deze juridische complexiteit. B&O Letselschade staat u geheel gratis juridisch bij indien de andere partij aansprakelijk gesteld kan worden.

Nadere informatie over de aanpak van verkeersveiligheid in Nederland

Rijdt u al met rijhulpsystemen?

Wat zijn nu precies rijhulpsystemen? En zitten deze misschien al in uw auto? Of gaat het hierbij voornamelijk om de moderne zelfrijdende auto, die nu nog niet tot nauwelijks op de weg rijdt? Afhankelijk van de leeftijd van uw auto bestaat er wel degelijk een kans dat u al rijdt met behulp van rijhulpsystemen. U kunt zelfs al bij de dealer terecht voor rijhulpsystemen die autonoom rijden mogelijk moeten gaan maken. Met behulp van deze bouwstenen kan een auto steeds zelfstandiger (en uiteindelijk zelfstandig) de weg op. Nieuwe personenauto’s moeten vanaf 2022 verplicht zijn voorzien van hulpsystemen als een noodremsysteem, rijstrookassistentie en een achteruitrijcamera. Dat heeft de Europese Commissie recent besloten.

Wat zijn rijhulpsystemen?

De huidige systemen in nieuwe auto’s zijn er om de bestuurder te helpen, niet om het rijden volledig over te nemen. RijhulpsystemenEen moderne auto kan bij wijze van spreken om zich heen kijken en inspelen op het gedrag van andere weggebruikers. De auto kan helpen bij inparkeren en zelfs een naderend ongeval zien aankomen en ingrijpen. Dit is mogelijk door een combinatie van camera’s, radartechniek en slimme sensoren die in de auto zijn ingebouwd en met elkaar samenwerken. Het interne computersysteem verwerkt al deze informatie en geeft naar aanleiding daarvan opdrachten aan de auto.

Steeds meer nieuwe personenauto’s zijn leverbaar met een aanvullende veiligheidsuitrusting. Zo kent u wel ABS en ESP (Elektronisch Stabiliteits Programma). Maar ook rijhulpsystemen als rijstrookassistentie, een achteruitrijcamera en noodstopsystemen worden steeds gangbaarder. De meeste van die systemen moeten nu echter nog van de optielijst komen als u een nieuwe auto aanschaft.

Overzicht rijhulpsystemen

We zetten een paar rijhulpsystemen voor u op een rijtje:

Adaptieve Cruise Control (ACC)

U kent de cruise control in uw auto wel. Het zorgt er voor dat uw auto de vooraf ingestelde snelheid blijft rijden. De Adaptieve Cruise Control zorgt er ook voor dat de snelheid van uw auto constant blijft, maar past zich daarnaast aan op de snelheid van uw voorganger. De afstand tot de auto voor u blijft constant, ook als deze plotseling remt. Met dit rijhulpsysteem wordt het risico van een kop-staartbotsing verkleint. Daarnaast helpt het de bestuurder een gelijkmatige snelheid te rijden wat zorgt voor meer comfort en minder brandstofverbruik

Autonoom noodstopsysteem (Brake Assist)

De Brake Assist werkt onafhankelijk van de bestuurder om een ongeval te voorkomen of de zwaarte ervan te beperken. Daarbij wordt het systeem geactiveerd in een noodsituatie en remt automatisch maximaal. Omdat automobilisten meestal niet voorbereid zijn op onverwacht en hard remmen is men vaak te laat met het maken van een noodstop. De Brake Assist reageert sneller waardoor de remweg korter wordt en de impact en zwaarte van het ongeval kan worden beperkt of misschien zelfs wel kan worden voorkomen

Botswaarschuwing (Distance Alert)

In het verlengde van de Brake Assist informeert de Distance Alert de automobilist over een onveilige afstand tot de voorganger via een waarschuwingsfunctie. Het systeem grijpt echter niet zelf in. De automobilist wordt zich echter wel bewust van het feit dat hij te dicht op de voorganger zit, en dat enige afstand ten behoeve van de veiligheid noodzakelijk is

Vermoeidheidsherkenning (Drowsiness Alert)

Dit signaleringssysteem waarschuwt bestuurders bij verminderde alertheid achter het stuur. Dit om te voorkomen dat de automobilist tijdens het rijden in slaap valt. Een mogelijke functie is dat de ogen van de bestuurder worden gemonitord. Een andere mogelijkheid is dat het systeem op basis van signalen van diverse sensoren de conclusie trekt dat de bestuurder niet meer alert is (bijvoorbeeld slingeren). De auto geeft vervolgens een waarschuwing.

Naast deze voorbeelden van rijhulpsystemen zijn er nog legio andere mogelijkheden die u helpen u zo veilig mogelijk in het verkeer te bewegen. U kunt daarbij nog denken aan de Dode Hoek Bewaking, het eCall noodroepsysteem en verkeersbordherkenning.

Rijhulpsystemen verplicht vanaf 2020

Vanaf 2022 worden nieuwe auto’s volgens de Europese regels onder meer verplicht uitgerust met waarschuwingssystemen bij vermoeidheid of bij gevaarlijk gebruik van de smartphone. Ook krijgen nieuwe personenwagens standaard rijbaanondersteuning, parkeersensoren, een noodremsysteem en een achteruitrijcamera. Daarnaast verplicht de Europese Commissie autofabrikanten om voorbereidingen te treffen die het straks makkelijker en goedkoper moeten maken om een alcoholslot te installeren.

Rijhulpsystemen: minder ongelukken?

Veiligheidsuitrusting en rijhulpsystemen zorgen er vooralsnog niet voor dat auto’s met dergelijke technologie minder vaak bij ongelukken betrokken zijn. Het probleem is volgens onderzoekers dat het totaalbeeld wel registreert waar andere verkeersgebruikers zich bevinden, maar slecht kan voorspellen wat ze gaan doen.

Onderzoeksinstituut SWOV deed literatuuronderzoek naar de veiligheidseffecten van rijhulpsystemen in auto’s. Opvallend is de voorzichtigheid van de conclusie: “Per saldo mag van auto’s uitgerust met ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) een gunstig effect op de verkeersveiligheid worden verwacht.”. Hoe groot die veiligheidswinst uiteindelijk zal zijn, is sterk afhankelijk van hoe automobilisten hun gedrag aanpassen aan het rijden met deze systemen.

Gratis juridische expertise bij een verkeersongeval

Ondanks alle rijhulpsystemen is een verkeersongeval niet altijd uit te sluiten. Dan zit u met uw handen in het haar over de afhandeling hiervan. Want wie is er nu aansprakelijk voor het ongeval? En heeft u recht op schadevergoeding voor uw schade en letselschade? De ervaren letselschade juristen van B&O Letselschade kunnen al uw vragen beantwoorden. Wij staan u juridisch gedegen bij met onze expertise en zorgen voor een goede afhandeling van uw letselschadezaak. Indien de andere partij aansprakelijk is voor het ongeval helpen wij u gegarandeerd gratis. Neemt u contact met ons op voor nadere informatie of een vrijblijvend advies.

Gepost op

Lees meer over:

Gratis juridisch advies bij letselschade

Onze letselschadespecialisten hebben de kennis en ervaring om uw belangen optimaal te behartigen. Wij onderzoeken de toedracht van het ongeval, stellen de tegenpartij aansprakelijk, berekenen uw letselschade en realiseren uw schadevergoeding. Daarnaast bezoeken wij u thuis, ongeacht waar in Nederland u woonachtig bent. Maak nu een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek met een letselschade deskundige.

Neem contact op 085 - 877 17 74
Ongeval voorleggen