Gratis advies bij letselschade? 085 - 877 17 74
Gratis advies bij letselschade? 085 - 877 17 74

Letselschade door dode hoek ongeval

Dat een ongeluk in een klein hoekje zit, weten we allemaal. Maar in het geval van de zogenoemde ‘dode hoek’ is dat zeker aan de orde. Met name bij vrachtwagens gebeurt het regelmatig dat een andere verkeersdeelnemer in de dode hoek zit en niet kan worden waargenomen door de chauffeur. Wat moet u doen bij een aanrijding als gevolg van de dode hoek? En hoe zit het dan met de aansprakelijkheid en schadevergoeding bij letselschade? De juristen van B&O Letselschade hebben de nodige ervaring met dit onderwerp. Wij informeren u over wat u in zo’n geval het beste kunt doen bij letselschade.

Gratis juridische hulp bij dode hoek ongeval

Indien u bent aangereden door een vrachtwagen dan is het geheel afhankelijk van de toedracht van het ongeval wie hiervoor aansprakelijk is. Als u in de dode hoek van de vrachtwagen reed, dan heeft de vrachtwagenchauffeur u niet gezien toen hij rechtsaf wilde slaan. Maar betekent dit dat de chauffeur dan aansprakelijk is voor uw letselschade? De gespecialiseerde letselschade juristen van B&O Letselschade pluizen de situatie van het ongeval voor u uit. Wij zorgen voor een juiste afhandeling van aansprakelijkstelling, de schadeclaim en uitbetaling van uw letselschade. Als de andere partij, zoals de vrachtwagenchauffeur, inderdaad aansprakelijk is, dan werken wij geheel gratis aan uw letselschade zaak.

Nadere informatie over aanrijding buiten eigen schuld

Wat is een dode hoek?

De dode hoeken van een vrachtwagen zijn die plekken waar u als fietser, voetganger en in sommige gevallen als automobilist, niet tot nauwelijks zichtbaar bent voor de chauffeur. De dode hoek bevindt zich direct aan de voorzijde, helemaal aan de achterzijde of rechts naast de vrachtwagen. Als u daar rijdt of loopt, is de kans groot dat de chauffeur u niet ziet. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren wanneer de vrachtwagen rechtsaf wil slaan en u rechtdoor gaat. U heeft voorrang, u gaat rechtdoor op dezelfde weg. Maar omdat u niet zichtbaar bent voor de chauffeur wordt deze u niet verleend, met alle akelige gevolgen van dien.

Aandacht voor dode hoek

De laatste jaren is er door overheid en media veel aandacht besteed aan het gevaar van de dode hoek bij vrachtwagens. Hierdoor zijn veel weggebruikers op de hoogte van het risico en kan men hier meer rekening mee houden in bepaalde verkeerssituaties. Ook heeft het gebruik van extra zichtveldsystemen, zoals de dodehoekspiegel op de vrachtwagen, het risico op ongevallen verminderd. Sinds 2003 is deze spiegel verplicht voor elke vrachtwagen met een Nederlands kenteken.

Toch is met deze maatregel niet alle gevaar geweken. Daarom zijn veel vrachtwagens tegenwoordig ook uitgerust met speciale camerasystemen. Hiermee kan de chauffeur op een beeldscherm in de cabine de directe omgeving van de vrachtwagen in de gaten houden. Daarnaast bestaat er een alternatief systeem die de overige weggebruikers met geluids- en lichtsignalen waarschuwt indien de vrachtwagen afslaat.

Voorkomen dode hoek ongeval

Voor het voorkomen van dode hoek ongevallen blijft het noodzakelijk dat alle verkeersdeelnemers, dus niet alleen de vrachtwagenchauffeurs, goed op de hoogte zijn van het gevaar van de dode hoek. Zeker voor fietsers is het van belang dat zij proberen uit de dode hoek van de vrachtwagen te blijven. Dode hoek ongevallen zijn te voorkomen door:

  • Uit de dode hoek van de vrachtwagen te blijven. Dit ligt voor de hand, maar door hier op te letten, draagt u bij aan uw eigen veiligheid. Vaak staat met stickers op de vrachtwagen aangegeven waar u zich in de dode hoek bevindt. Het veiligste voor u is om nooit vlak voor, achter of naast de vrachtwagen te rijden of te stoppen
  • Oogcontact te maken met de chauffeur. Als u voor een verkeerslicht naast de vrachtwagen stil staat, probeert u dan contact met de chauffeur via zijn spiegels te maken. Als u hem ziet, dan kunt u ervan uitgaan dat hij u ook kan zien. Als u oogcontact met hem maakt, weet u dit zeker
  • Niet pal achter de vrachtwagen te stoppen. Als u moet stilstaan achter een vrachtwagen, houd dan op z’n minst een afstand van 3 meter. Zo blijft u buiten de draaicirkel van de vrachtwagen als die afslaat
  • De vrachtwagen ruimte te geven. Blijf altijd op veilige afstand, de eerder genoemde 3 meter. Als een vrachtwagen linksaf wil slaan, wijkt deze namelijk eerst uit naar rechts om de bocht te kunnen maken. En bij rechtsaf slaan wijkt hij uit naar links. Als u op dat moment te dichtbij rijdt, kunt u in de dode hoek verdwijnen
  • Zelf goed zichtbaar te zijn. Een goede zichtbaarheid verhoogt de kans dat de chauffeur u ziet en verkleint de kans op een (dode hoek) ongeluk. Dit kan zijn door het gebruik van uw verlichting op de fiets, maar ook door het dragen van opvallende kleding, zoals een reflecterende jas.

Aansprakelijkheid bij dode hoek ongeval

Bent u, ondanks alle oplettendheid en voorzorgsmaatregelen, toch in botsing gekomen met een vrachtwagen omdat u in zijn dode hoek zat? Wanneer de vrachtwagenchauffeur u onterecht geen voorrang verleende, dan is de kans groot dat hij aansprakelijk is voor uw letselschade. Als de vrachtwagenchauffeur een fietser of voetganger aanrijdt, ligt de aansprakelijkheid voor minimaal 50% bij de chauffeur, ongeacht wiens schuld het was.

Na een vrachtwagenongeval is er meestal sprake van veel schade. De totale letselschade kan door het ongeval flink oplopen door schade aan voertuigen, persoonlijke bezittingen en lichamelijk letsel. Ook mogelijke toekomstige schade, bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid, is een kostenpost die snel erg hoog kan uitvallen. Maar ook bij minder ernstig letsel krijgt u te maken met letselschade en onverwachte kosten.

Juridische hulp bij dode hoek ongeval

Wij raden u daarom ten strengste aan om bij een dode hoek ongeval met een vrachtwagen een ervaren letselschade jurist in te schakelen. De ontstane verkeerssituatie kan juridisch complex zijn, maar er bestaat ook een kans dat u niet de vrachtwagenchauffeur aansprakelijk moet stellen, maar zijn werkgever. Aangezien een vrachtwagenchauffeur bijna altijd onder werktijd en met materieel van de werkgever rijdt, wordt een vrachtwagenongeval in veruit de meeste gevallen beschouwd als een bedrijfsongeval. U kunt de werkgever van de vrachtwagenchauffeur en diens bedrijfsongevallenverzekering aanspreken voor uw letselschade vergoeding. Neemt u contact met ons op voor nadere informatie of een vrijblijvend advies. Bij aansprakelijkheid van de vrachtwagenchauffeur, of zijn werkgever, behandelen wij uw zaak van A tot Z geheel gratis.

Gepost op

Lees meer over:

Gratis juridisch advies bij letselschade

Onze letselschadespecialisten hebben de kennis en ervaring om uw belangen optimaal te behartigen. Wij onderzoeken de toedracht van het ongeval, stellen de tegenpartij aansprakelijk, berekenen uw letselschade en realiseren uw schadevergoeding. Daarnaast bezoeken wij u thuis, ongeacht waar in Nederland u woonachtig bent. Maak nu een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek met een letselschade deskundige.

Neem contact op 085 - 877 17 74
Ongeval voorleggen