Gratis advies bij letselschade? 085 - 877 17 74
Gratis advies bij letselschade? 085 - 877 17 74

Veel overbodige verkeersborden in Nederland?

Overbodige verkeersbordenU heeft het vast wel eens gezien, de grote hoeveelheid verschillende verkeersborden langs de Nederlandse wegen. Zou u de betekenis weten van al deze aanwijzingen onderweg? Volgens verschillende verkeersorganisaties hebben we veel overbodige verkeersborden in ons land. Deze zorgen zelfs voor onveilige situaties op de weg. Toch zijn er meningsverschillen over deze stelling en B&O Letselschade vertelt u waarom. Heeft u wel eens te maken gehad met een onveilige verkeerssituatie waarbij u door de bomen het bos niet meer zag vanwege alle verkeersborden?

Gratis juridische expertise bij een verkeersongeval

Veel ongevallen ontstaan door onoverzichtelijke verkeerssituaties en verwarring bij weggebruikers. Er kan bij zo’n ongeluk sprake zijn van schade en vaak ook letselschade van één of meerdere partijen. Dit is een vervelende situatie, die vaak nog verwarrender wordt door alle emoties die hierbij komen kijken. In zo’n geval kunt u terecht bij een letselschade jurist die u hierin uitkomst biedt. Als een andere partij aansprakelijk is voor uw letsel werken de ervaren letselschade juristen van B&O Letselschade zelfs geheel gratis aan uw letselschadezaak. De juridische kosten zijn namelijk ook verhaalbaar op de aansprakelijke partij.

Nadere informatie over de aanpak van verkeersveiligheid in Nederland

Kennis verkeersregels en verkeersborden onder de maat

Overbodige verkeersbordenHet is voor veel Nederlanders routine om zich met regelmaat en op dagelijkse basis op de weg te begeven. We denken hier niet heel diep meer bij na omdat de wegen en verkeerssituaties bekend en vertrouwd zijn. Veel mensen rijden op gevoel en hiermee versloft ook de kennis van veel verkeersregels en verkeersborden.

Uit onderzoek van de ANWB blijkt dat de kennis van Nederlanders betreffende verkeersregels en –borden bedroevend slecht is. 13.500 leden vulden een online test in en hiervan haalden maar liefst 10.000 deelnemers een onvoldoende, oftewel 78 procent. Van de mannelijke ondervraagden slaagde 28 procent; bij de vrouwen was dit een schamele 16 procent. De meeste moeite had men met de vragen over nieuwe verkeersregels, aanwijzingen van een verkeersagent, voorrang op rotondes en belijning op een 100 km-weg. Daarentegen speelt praktijkervaring ook wel degelijk een belangrijke rol en zegt een goede theoriekennis niet alles over de rijvaardigheid en het verkeersinzicht.

Nieuwe verkeersborden en -regels

Zelfs betreffende de ‘simpelere’ verkeersregels en verkeersborden kan veel verwarring zijn, zoals over de maximum snelheid in een woonerf. Het is begrijpelijk dat niet alle regels even vers in het geheugen liggen. De meeste automobilisten hebben hun rijbewijs namelijk rond hun 18e jaar gehaald en hebben nooit een herhaald theorie-examen gemaakt. De kennis van verkeersregels is bij veel weggebruikers weggezakt of men heeft moeite met nieuwe verkeersregels en –borden. Daarom heeft Veilig Verkeer Nederland een website gelanceerd die kan helpen om deze kennis weer bij te spijkeren. Op deze site staan alle verkeersregels op een rij welke de laatste jaren zijn veranderd, maar ook praktijksituaties met foto’s en een apart hoofdstuk met verkeersborden en –tekens. Ook op de website van de ANWB vindt u een overzicht van alle verkeersborden in Nederland.

Overbodige verkeersborden

Heeft u het gezien in de media eind vorig jaar? In het nieuws werd gemeld dat er op de Nederlandse wegen sprake is van veel overbodige verkeersborden. Deze zouden volgens verkeersorganisaties als Veilig Verkeer Nederland zelfs voor verwarring zorgen in het verkeer en onveilige situaties veroorzaken. Waarschuwingen worden te vaak herhaald en de verkeersborden blijven vaak staan als de weg qua inrichting verandert. De aanwezigheid van overbodige verkeersborden leidt af van de benodigde alertheid in het verkeer. Rijkswaterstaat, gemeentes en provincies, die verantwoordelijk zijn voor het Nederlandse wegbeheer, zouden op al hun wegen moeten nagaan welke verkeersborden nutteloos zijn. Deze zouden zij vervolgens moeten verwijderen, zo stellen de verkeersorganisaties.

Herhaling van verkeersborden

We kennen allemaal wel situaties in het verkeer waarbij onnodig veel of overbodige verkeersborden staan en geen duidelijk verkeersoverzicht meer is. Bij wegwerkzaamheden komt dit veelvuldig voor. Maar verkeersdeskundigen pleiten ook voor voorzichtigheid bij het weghalen van verkeersborden, die volgens verschillende verkeersorganisaties overbodig zijn. De deskundigen, waaronder verkeerspsychologen, geven aan dat herhaling van bepaalde verkeersborden ook geen kwaad kan. Herhaling is niet altijd nutteloos en dit maakt veel verkeerssituaties vaak alleen maar duidelijker en veiliger. Verkeersborden moeten niet voor een overload aan informatie zorgen, maar volgens de deskundigen zijn er veel gevaarlijkere afleidingen in het verkeer, zoals het gebruik van de mobiele telefoon.

Shared spaces

‘Shared spaces’ zijn momenteel in opmars in ons land . Dit zijn plekken waar helemaal geen verkeersborden meer staan in ‘gedeelde’ verkeersruimtes. Het idee achter deze gezamenlijke ruimtes is dat weggebruikers beter op zullen letten door het gebrek aan verkeersregels en -borden. Kort gezegd betekent dit dat verkeersregels worden geschrapt waardoor veiligere verkeerssituaties ontstaan. Verkeersdeelnemers worden hier alerter van en geven elkaar sneller voorrang. Voetganger, fietser en automobilist zijn in deze verkeerssituatie gelijkwaardig.

Na proeven hiermee in een aantal noordelijke gemeenten heeft men aldaar definitief gekozen voor deze gezamenlijke ruimtes waar verkeersborden, maar ook stoplichten en markering ontbreken. ‘Shared spaces’ worden steeds populairder en dit fenomeen is zich inmiddels langzaam aan het uitbreiden over de rest van het land. De meningen zijn nog verdeeld over de positieve werking van deze nieuwe manier van met elkaar omgaan in het verkeer. Dit komt met name doordat zwakkere weggebruikers als invaliden of ouderen het onderspit kunnen delven in een dergelijke verkeerssituatie en wegpiraten meer speelruimte krijgen.

Gratis juridische hulp bij een aanrijding

Verkeersborden hebben een doel en zijn er niet voor niets, dat is een ding wat zeker is. Maar dat ze ook verwarring kunnen veroorzaken, dat is duidelijk. Bij een aanrijding door het verkeerd lezen van de verkeersborden, of door het negeren van deze borden, is er altijd schade. Schade aan uw auto, fiets of andere materiële eigendommen, maar wellicht ook letselschade. De chaos kan op dat moment al groot genoeg zijn en emoties kunnen hoog oplopen. Het is daarom aan te raden in zo’n geval een letselschade jurist in te schakelen. Een letselschade expert van B&O Letselschade helpt u concreet alles juridisch op een rij te zetten en zorgt voor een correcte afhandeling van uw letselschadevergoeding. Indien de andere partij aansprakelijk is, werken wij geheel gratis aan uw zaak. Neemt u contact met ons op voor nadere informatie of een vrijblijvend advies.

Gepost op

Lees meer over:

Gratis juridisch advies bij letselschade

Onze letselschadespecialisten hebben de kennis en ervaring om uw belangen optimaal te behartigen. Wij onderzoeken de toedracht van het ongeval, stellen de tegenpartij aansprakelijk, berekenen uw letselschade en realiseren uw schadevergoeding. Daarnaast bezoeken wij u thuis, ongeacht waar in Nederland u woonachtig bent. Maak nu een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek met een letselschade deskundige.

Neem contact op 085 - 877 17 74
Ongeval voorleggen