Elektrische steps op de weg: gevaarlijk of handig vervoermiddel?
De elektrische steps zijn in opmars in Nederland. In Amerika en in veel andere Europese landen rijden ze al volop en ook in ons land groeit de populariteit van deze elektrisch aangedreven voertuigen. De steps mogen officieel nog niet de openbare weg op, omdat de Nederlandse regelgeving daar nog niet op is ingesteld. Zijn deze steps wel veilig genoeg of zijn ze een gevaar voor de verkeersveiligheid in ons land? Wat zijn of worden de verkeersregels voor de elektrische steps? En wat moet u doen als u een aanrijding krijgt met een elektrische step, die dus eigenlijk nog niet op de weg mag rijden? B&O Letselschade geeft u een korte uiteenzetting en brengt u op de hoogte van alle wetenswaardigheden.
Gratis hulp van een letselschade jurist bij een aanrijding
Elektrisch aangedreven voertuigen worden steeds gangbaarder in het Nederlandse straatbeeld. Milieutechnisch is dat een goede voortuitgang, maar er kleven ook nadelen aan elektrisch rijden, en dan met name voor de medeweggebruikers. Elektrische voertuigen zijn namelijk minder goed hoorbaar. Daardoor worden ze minder snel opgemerkt door fietsers en voetgangers die vaak uitgaan van hun gehoor in het verkeer. Dit maakt het risico op een aanrijding met een elektrisch voertuig groot. De letselschade juristen van B&O Letselschade komen dit geregeld tegen in de praktijk en kunnen u met hun expertise adequaat juridisch bijstaan in een dergelijke situatie. Is de andere partij aansprakelijk voor het ongeval? Dan kost onze dienstverlening u helemaal niets!
Nadere informatie over ongeval met een speed pedelec
Elektrische step in Nederland
De elektrische step is een elektrisch aangedreven voertuig zonder zadel om korte stukken mee af te leggen, bijvoorbeeld in een drukke binnenstad. Op dit moment mag de elektrische step dus nog niet op de openbare weg rijden. Omdat ze daar nog niet zijn toegestaan mag de berijder er alleen gebruik van maken op eigen terrein en in enkele gevallen op het fietspad. Naar schatting zijn er inmiddels zo’n 10.000 elektrische voertuigen verkocht in Nederland (nog afgezien van de immens populaire elektrische fiets), waarvan duizenden elektrische steps.
De elektrische step is nog niet goedgekeurd als officieel voertuig doordat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat alle gemotoriseerde voertuigen die niet harder gaan dan 25 km/u grofweg categoriseert als ‘bijzondere bromfiets’. Hierdoor kunnen fabrikanten niet direct naar de RDW voor een typegoedkeuring, maar moeten zij goedkeuring vragen bij het ministerie. En dat wordt momenteel nog niet gegeven. Uitzonderingen hierop zijn op dit moment elektrische postwagentjes in de grote binnensteden, Segways en Swings. De Go-Ped is daarentegen niet goedgekeurd door de RDW.
Regelgeving elektrische step
In Nederland gelden voor verschillende soorten verkeersdeelnemers verschillende regels. Voor het deelnemen aan het verkeer met een elektrische step is het hebben van een rijbewijs niet verplicht, maar wel een bromfietscertificaat. Ook zijn er andere zaken waar de step en de bestuurder aan moeten voldoen. Een elektrische step wordt in het verkeer gezien als een snorfiets en dus moeten ook de verkeersregels voor snorfietsen gevolgd worden. Uitzondering daarop is de maximumsnelheid. Snorfietsen mogen niet harder rijden dan 25 kilometer per uur en voor een elektrische step geldt een maximale snelheid van 18 kilometer per uur. De minimale leeftijd voor iemand die op een elektrische step gaat rijden is 16 jaar. Daarnaast wordt geadviseerd om de step goed onder controle te hebben voor u hiermee de weg op gaat.
Omdat u als gebruiker van de elektrische step de regels van een snorfiets volgt, betekent het dat u net als een snorfiets op het fietspad of fiets/bromfietspad rijdt. Het is niet toegestaan om op het trottoir en/of het voetpad te rijden.
Wettelijke eisen elektrische steps
De elektrische steps moeten daarnaast aan een aantal wettelijke eisen voldoen voor er mee gereden mag worden:
- Het voertuig moet een verzekeringsplaatje en een voertuigidentificatienummer hebben
- De maximumsnelheid is gelijk aan de constructiesnelheid. Dat is de snelheid waarmee het voertuig van de overheid een toelating voor de openbare weg heeft gekregen. Deze snelheid staat ook in de handleiding van het voertuig en is maximaal 25 kilometer per uur
- Verlichting is ’s nachts en bij slecht zicht verplicht. Dat moet in eerste instantie de verlichting zijn die op het voertuig zit. Zit er geen verlichting op het voertuig? Dan kan de bestuurder losse lampjes gebruiken
- Het voertuig moet altijd rode en witte/gele reflectoren hebben;
- De overheid heeft het voertuig aangewezen als bijzondere bromfiets.
Juridische bijstand bij een ongeval met een elektrische step
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft inmiddels nieuwe (tijdelijke) beleidsregels bekendgemaakt. Hieruit volgt onder andere dat deze ‘bijzondere bromfietsen’ voortaan een extra rem moeten hebben en er extra checks en risicocontroles bij fabrikanten komen. Het Ministerie verwacht volgend jaar een definitief herzien toetsingskader bekend te maken. Tot de elektrische step definitief wordt goedgekeurd door de Nederlandse overheid blijft het onduidelijk wat de precieze regelgeving is voor deze voertuigen en hoe het zit met aansprakelijkheid bij een ongeval. Daarom is het heel belangrijk dat u zich goed juridisch laat bijstaan als u een aanrijding krijgt met een elektrische step of een ander elektrisch aangestuurd voertuig. Een ervaren en betrokken letselschade jurist is daarbij essentieel.
De letselschade juristen van B&O Letselschade zijn volledig op de hoogte van de laatste regelgeving en kunnen u gedurende de hele procedure doeltreffend juridisch bijstaan. Zo weet u zeker dat u een passende schadevergoeding zult ontvangen. Wij doen dit geheel gratis indien de andere partij aansprakelijk gesteld kan worden voor uw letselschade. Neemt u contact met ons op voor nadere informatie of een vrijblijvend advies.