Ongeval scootmobiel

In het kort

  • Ook al is de scootmobiel gemotoriseerd, toch wordt de bestuurder in de Wegenverkeerswet gezien als een zwakke verkeersdeelnemer bij een ongeval met een ander gemotoriseerd voertuig.
  • Bij een aanrijding met een voetganger of fietser wordt de scootmobiel echter als sterke verkeersdeelnemer gezien.
  • Indien u met uw scootmobiel bent aangereden door een andere gemotoriseerd voertuig krijgt u minimaal 50% van uw letselschade vergoed. Dit geldt ook als u als voetganger of fietser bent aangereden door een scootmobiel.
  • Onze ervaren juristen helpen u graag met het claimen van uw schadevergoeding. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.
Heeft u recht op gratis juridische hulp bij letselschade? Doe de letselschadetest

Ze verschijnen steeds vaker in het straatbeeld, de scootmobielen. Voor mensen die lopend of fietsend niet meer zo mobiel zijn, is het vervoermiddel een uitkomst om toch de plaats van bestemming te bereiken. Toch is het ook een voertuig die een status aparte heeft in het vaak drukke verkeer. Niet alleen omdat men andere obstakels en situaties tegenkomt dan de gemiddelde fietser of voetganger, maar ook omdat veel bestuurders van scootmobielen niet altijd goed genoeg voorbereid zijn op de werking hiervan. Wat te doen als u hiermee in aanraking komt en u krijgt een aanrijding met of door een scootmobiel?

Gratis juridische hulp bij een aanrijding met een scootmobiel

Heeft u een aanrijding gehad met of door een scootmobiel? Een bestuurder van een scootmobiel is een kwetsbare verkeersdeelnemer, ook al rijdt hij of zij op een gemotoriseerd voertuig. Dit heeft ook gevolgen voor de aansprakelijkheid als u een aanrijding krijgt. Als de tegenpartij aansprakelijk blijkt te zijn voor het ongeval, dan kunnen wij u geheel gratis bijstaan. Wij kunnen dit totaal vrijblijvend voor u nagaan.

Scootmobiel in het verkeer

Mensen die gebruik gaan maken van een scootmobiel moeten vaak wennen aan de bediening hiervan. Het valt soms toch nog een beetje tegen in het drukke verkeer waarbij men de verkeersregels voor hun voertuig nog niet helemaal duidelijk heeft. Nieuwe gebruikers krijgen vaak wel een korte instructie, maar dat blijkt in de praktijk niet afdoende. De verkeersregels kunnen voor veel verwarring zorgen. De scootmobiel mag zowel op de stoep, het fietspad als de rijbaan rijden en voor elk type weg gelden weer andere regels. Dit maakt het overzicht in het verkeer voor de bestuurder niet bepaald duidelijker.

Ongelukken met de scootmobiel

Het is inmiddels bekend dat de scootmobiel een lastig besturingssysteem heeft. Het rijden op een scootmobiel is helaas ook niet zonder gevaar. De bestuurder van de scootmobiel is kwetsbaar omdat het geen bescherming heeft van het voertuig en is ook niet verplicht een helm te dragen of een rijbewijs te hebben. Om de veiligheid van scootmobielen en andere verkeersdeelnemers te garanderen, zal de zichtbaarheid, de besturing en de stabiliteit van de scootmobiel verbeterd moeten worden.

Op dit moment zijn de gevolgen hiervan nog duidelijk zichtbaar. Er gebeuren in ons land steeds meer ongelukken met scootmobielen. Van alle mensen die omkwamen bij een verkeersongeval was het percentage scootmobielgebruikers in 2010 3%; In 2016 was dit al gestegen naar 6%. En dit is nog exclusief de overige letselschade slachtoffers die na een ongeval met de scootmobiel in het ziekenhuis terecht zijn gekomen.

Scootmobiel kwetsbare verkeersdeelnemer

Een scootmobiel is een gemotoriseerd voertuig. En wat dat betreft heeft de scootmobiel een bijzondere positie in het verkeer ten opzichte van andere gemotoriseerde voertuigen. Want ook al is de scootmobiel gemotoriseerd, toch wordt de bestuurder in de Wegenverkeerswet gezien als een zwakke verkeersdeelnemer, dus gelijk aan een fietser of een voetganger. Dat wil zeggen, dit is het geval bij een aanrijding met een ander gemotoriseerd voertuig.

Bij een ongeval met een fietser of voetganger gelden andere regels. Dan geldt de scootmobiel als een sterke verkeersdeelnemer. In de praktijk zou dit, bij een aanrijding met een fietser of voetganger, er als volgt uit kunnen zien:

  • Bij een verkeersfout van de scootmobiel krijgt de voetganger of fietser 100% schadevergoeding
  • Bij een verkeersfout van beide verkeersdeelnemers krijgt de voetganger of fietser 50% tot 100% schadevergoeding
  • Bij een verkeersfout van de voetganger of fietser krijgt deze meestal alsnog minstens 50% schadevergoeding.

De berekening van aansprakelijkheid bij een ongeval met een scootmobiel is dus in grote mate afhankelijk van de verkeersdeelnemers en –situatie en het blijft een ingewikkelde juridische kwestie.

Bij een aanrijding met een auto krijgt een scootmobiel minimaal 50% van de schade vergoed. Dit geldt dus ook als de bestuurder van een scootmobiel de veroorzaker van het ongeval is. De automobilist kan hier overigens wel bezwaar tegen maken.

Juridische bijstand bij een scootmobiel ongeluk

Heeft u een ongeluk gehad met een scootmobiel en letselschade opgelopen? Of bent u als voetganger of fietser aangereden door een scootmobiel? Onze ervaren letselschadejuristen helpen u graag met het berekenen en claimen van uw letselschade. En indien de tegenpartij aansprakelijk is, is onze hulp voor u gratis. De tegenpartij moet namelijk ook onze kosten voor rechtsbijstand vergoeden. Wilt u weten hoe wij u kunnen helpen? Of heeft u vragen over uw specifieke zaak? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie. Wij helpen u graag.

Gratis juridisch advies bij letselschade

Onze letselschadespecialisten hebben de kennis en ervaring om uw belangen optimaal te behartigen. Wij onderzoeken de toedracht van het ongeval, stellen de tegenpartij aansprakelijk, berekenen uw letselschade en realiseren uw schadevergoeding. Daarnaast bezoeken wij u thuis, ongeacht waar in Nederland u woonachtig bent. Maak nu een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek met een letselschade deskundige.

Neem contact op 085 - 877 17 74