Verkeersregels op rotondes

In het kort

  • Er zijn in Nederland verschillende soorten rotondes met velerlei verkeersregels. Dit kan nog wel eens verwarring veroorzaken bij bestuurders. Na een aanrijding op een rotonde is het daardoor niet altijd duidelijk wie er aansprakelijk is voor de letselschade.
  • Er zijn een paar algemene regels op rotondes. Zonder verkeerstekens of -borden heeft het verkeer van rechts altijd voorrang en krijgt u dus voorrang van het verkeer op de rotonde. Indien er wel verkeersborden of markeringen zijn hebben de weggebruikers op de rotonde voorrang. Dit is in de praktijk de meest voorkomende situatie.
  • Door de verschillende typen rotondes (meerstrookrotonde, turborotonde of ovonde) kan de verkeerssituatie nog wel eens onduidelijk zijn. Onze ervaren juristen kunnen op basis van uw informatie echter vaak bepalen wie de aansprakelijk partij is bij een ongeval en indien mogelijk letselschade claimen.
  • Heeft u vragen over de aansprakelijkheid bij een aanrijding op een rotonde? Of wilt u hulp bij het claimen van letselschade? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Heeft u recht op gratis juridische hulp bij letselschade? Doe de letselschadetest

In Nederland hebben we verschillende soorten rotondes met daarbij velerlei verkeersregels. Dit kan nog wel eens wat verwarring veroorzaken bij bestuurders. Want heeft u nu wel voorrang als u op de rotonde rijdt of moet u bij deze rotonde toch voorrang verlenen aan verkeer van rechts? Bij een aanrijding op een rotonde kan door deze onduidelijkheid discussie ontstaan tussen de betrokken partijen in verband met aansprakelijkheid bij letselschade. B&O Letselschade zet daarom alle soorten rotondes in Nederland voor u op een rij, mét de bijbehorende verkeersregels.

Gratis juridisch advies bij aanrijding op rotonde

U houdt zich aan de verkeersregels op een rotonde en toch heeft u een aanrijding met een andere weggebruiker niet kunnen voorkomen. Wie is er nu aansprakelijk en hoe wordt uw letselschade afgehandeld? De letselschade specialisten van B&O Letselschade hebben de antwoorden op uw vragen. Indien wij de andere partij aansprakelijk kunnen stellen voor uw letselschade werken wij zelfs geheel gratis aan uw case.

Veilig verkeer op rotondes

Rotondes zijn in Nederland geïntroduceerd vanwege de bijdrage die deze kunnen leveren aan de veiligheid op onze wegen. In totaal zijn dat er nu ongeveer 5000. Ze zorgen voor minder gevaarlijke situaties en een betere doorstroming op verkeerspleinen en kruispunten. Er gebeuren op een rotonde namelijk 50% minder verkeersongelukken dan op een kruising met verkeerslichten en maar liefst 75% minder letsel en verkeersdoden.

Echter, de verkeersregels op de verschillende rotondes verschillen dusdanig van elkaar dat hier ook regelmatig ongelukken voorkomen. Voor veel verkeersdeelnemers zijn de regels niet altijd duidelijk wat leidt tot aanrijdingen, vaak met letselschade.

Algemene regels voor de rotonde

Er zijn algemene verkeersregels opgesteld voor rotondes. Deze zijn meestal van toepassing op de meest voorkomende rotondes, die met één rijstrook. Maar er zijn ook veel rotondes met uitzonderingen op deze regels. Belangrijk is dat u, wanneer u een rotonde nadert, goed let op de verkeersborden en de tekens op de weg.

  1. Als er geen verkeerstekens of –borden zijn, dat geldt altijd de regel ‘rechts gaat voor’. In de praktijk betekent dit dat u altijd voorrang moet krijgen van de bestuurder die al op de rotonde rijdt. Zijn er wel verkeersborden of markeringen op de weg als u de rotonde nadert? Dan moet u voorrang verlenen aan alle weggebruikers die zich al op de rotonde begeven. Dit is in de praktijk de meest voorkomende situatie
  2. Op een drukke of grote rotonde wordt het verkeer vaak geregeld met behulp van verkeerslichten. Werkende verkeerslichten gaan voor op verkeersborden en de tekens op het wegdek
  3. Als u een rotonde oprijdt, hoeft u geen richting aan te geven. Dit doet u als u de rotonde verlaat, omdat u dan rechts afslaat. Bij het verlaten van de rotonde geeft u voorrang aan fietsers die op dat moment nog op de rotonde rijden. Het fietspad dat aan de rotonde ligt, is een onderdeel van de rotonde en dus moet u bij het verlaten de fietser voorrang geven.
  4. Het is toegestaan om op een rotonde met meerdere rijbanen links of rechts in te halen. Op of net voor de rotonde bent u namelijk bezig met invoegen of voorsorteren om de juiste afslag te kunnen nemen.

Verschillende soorten rotondes

Naast de eerder vermelde meest voorkomende rotonde, de voorrangsrotonde met één rijstrook, kennen we in Nederland nog een aantal rotondes die elk hun eigen verkeersregels met zich meebrengen:

  • Een meerstrookrotonde. Dit is een rotonde met twee of soms zelfs drie rijstroken. Er zijn hier geen voorsorteerstroken aanwezig. Wanneer u de rotonde verlaat, moet u voorrang verlenen aan de bestuurders die de rotonde blijven volgen. Als u de eerstvolgende afrit wil nemen, moet u op de rechter rijbaan (blijven) rijden. Voordat u de rotonde oprijdt, moet u al richting naar rechts aangeven. Blijft u tot de tweede of derde afrit op de rotonde, dan geeft u voor u de rotonde oprijdt richting aan naar links. Op de rotonde zet u uw knipperlicht uit en als u de afrit nadert, wisselt u van rijbaan nadat u richting heeft aangegeven naar rechts
  • Een turborotonde. Ook dit is een meerstrookrotonde, maar hierbij zijn wel voorsorteerstroken aanwezig. Na het vooraf kiezen van een rijbaan kunt u niet meer wisselen door de verhoogde randen of markeringen en komt u automatisch bij de juiste afrit
  • Een ovonde. Dit is een rotonde waarbij meer dan vier aansluitende wegen bij elkaar komen. Deze is ovaal van vorm, vandaar de naam. Omdat het op die weg niet mogelijk is om twee rotondes bij elkaar te plaatsen, is er voor deze vorm gekozen. Dit soort rotondes wordt vaak gecombineerd met een voorrangs- of een turborotonde
  • Een hondenbot. Deze rotonde wordt vaak gebruikt als het wel mogelijk is om twee rotondes dicht bij elkaar te leggen. De hondenbot-rotonde is een combinatie van twee driekwarts rotondes met een stukje weg er tussen. Hierbij wordt het verkeer gedwongen af te remmen waardoor een veiligere situatie ontstaat dan op een kruising.

Onduidelijkheid op de rotonde

U merkt het al, een rotonde is niet altijd van te voren duidelijk qua indeling en verkeersregels. Het afwijken van de rotonde met één rijstrook is soms noodzakelijk omdat de bewuste verkeerssituatie hiervoor niet geschikt is. Maar de oplossingen die hier dan voor bedacht worden, kunnen wel zorgen voor onveilige situaties op de weg. Onverwachte situaties voor de weggebruikers, waarbij de regels niet duidelijk zijn of niet worden toegepast of rotondes die al bijna niet meer op rotondes lijken: Het geeft allemaal een verhoogd risico op aanrijdingen en letselschade.

Het belangrijkste als u een rotonde nadert, is dat u goed vooruit plant en niet in paniek raakt bij drukte of een onduidelijke situatie. Het kan een keer voorkomen dat u noodgedwongen een verkeerde afslag moet nemen, niet op tijd van baan kunt wisselen of nog een rondje moet rijden. Maar dan is er nog geen nood aan de man, u bent immers zo weer gekeerd of u hebt het rondje zo weer opnieuw gereden.

Gratis juridische expertise

Gebeurt het u desondanks toch een keer dat u een aanrijding krijgt op een rotonde? Dan kunt u altijd de letselschade experts van B&O Letselschade bellen voor een vrijblijvend advies. Als een andere partij aansprakelijk gesteld kan worden voor uw letselschade, dan werken wij geheel gratis aan uw case. Neemt u contact met ons op voor nadere informatie.

Gepost op

Lees meer over:

Gratis juridisch advies bij letselschade

Onze letselschadespecialisten hebben de kennis en ervaring om uw belangen optimaal te behartigen. Wij onderzoeken de toedracht van het ongeval, stellen de tegenpartij aansprakelijk, berekenen uw letselschade en realiseren uw schadevergoeding. Daarnaast bezoeken wij u thuis, ongeacht waar in Nederland u woonachtig bent. Maak nu een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek met een letselschade deskundige.

Neem contact op 085 - 877 17 74