Gratis advies bij letselschade? 085 - 877 17 74
Gratis advies bij letselschade? 085 - 877 17 74

Speed pedelecs op de weg, een onveilig fenomeen?

Inmiddels kent iedereen wel de elektrische fiets, ze zijn regelmatig te zien op de Nederlandse fietspaden. Maar heeft u wel eens gehoord van de speed pedelec of speedbike? Dit zijn elektrische fietsen waar tot 45 kilometer per uur mee kan worden gehaald. Deze worden meestal gebruikt door dertigers die er hun woon-werkverkeer mee afleggen, als vervangend vervoer voor de auto. Tot 1 januari reden deze supersnelle fietsen op de fietspaden, maar nu zijn zij gecategoriseerd als bromfietser en moeten zij zich op de weg tussen de auto’s begeven. Hoe zit het met de veiligheid van deze speciale fietsen nu ze op de weg moeten rijden? En hoe zit het met de aansprakelijkheid bij een aanrijding? Zijn het zogenoemde kwetsbare verkeersdeelnemers of worden ze gelijk gesteld aan bromfietsen?

Juridische hulp na aanrijding op de fiets

Het is helaas iets wat regelmatig gebeurt, een aanrijding tussen fiets en auto. Nu de speed pedelec tussen de auto’s op de weg moet rijden, is die kans voor deze snelle fietsen ook niet gering. Heeft u een aanrijding op de fiets gehad en wilt u weten of u recht heeft op schadevergoeding? Onze ervaren letselschade juristen staan u in dat geval bij met raad en daad. Als de andere partij aansprakelijk gesteld kan worden, is dit zelfs geheel kosteloos.

Nadere informatie over aanrijding van fiets met auto

Wat is een speed pedelec?

Het is waarschijnlijk een woord dat u niet eerder heeft gehoord, de speed pedelec. Deze bijzonder snelle fiets is momenteel in het nieuws omdat deze met ingang van 1 januari wordt gezien als bromfiets en zich niet meer mag begeven op het fietspad bij de ‘normale’ fietsen.

De speed pedelec of speedbike is een fiets die een snelheid kan halen tot 45 kilometer per uur. Deze snelheid komt tot stand door een elektrisch motortje in combinatie met het meefietsen van de fietser. Dit in tegenstelling tot de snelheid van een elektrische fiets, die gewoonlijk tot 25 kilometer per uur kan gaan en welke maximale ondersteuning heeft. In de praktijk zal de speed pedelec echter niet sneller gaan dan gemiddeld tussen de 30 en 35 kilometer per uur.

Speed pedelec steeds populairder

Dat de speed pedelec aan populariteit toeneemt, dat is een gegeven. Het is een ideaal vervoermiddel voor middellange afstanden waarmee goed de drukte in het verkeer kan worden omzeild, met name voor woon-werkverkeer. Gemeten naar aantal inwoners zijn in de provincie Overijssel de meeste pedelecs verkocht. Echter, in de Randstad, en met name in Zuid-Holland, worden de snelle fietsen het meest in absolute aantallen aangeschaft.

De verkoop van de speed bikes kan worden gevolgd omdat deze fietsen geregistreerd moeten worden bij de RDW. Zo’n fiets heeft een kenteken nodig omdat het een bromfiets is (voorheen snorfiets). De toename van de populariteit van de speedbike heeft nogal wat voeten in de aarde voor de algemene verkeersveiligheid en daarom heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu besloten hier maatregelen in te treffen.

De speed pedelec met ingang van 1 januari 2017

Bij de introductie werd de speed pedelec aangemerkt als snorfiets waardoor deze speedbike op het fietspad mocht rijden. Dit is per 1 januari van dit jaar gewijzigd en nu is de speed pedelec officieel een bromfiets. Dit betekent dat het blauwe plaatje op deze fiets is vervangen door een geel exemplaar en dat de fietser verplicht een helm moet dragen.

De grootste verandering voor de speed pedelec berijder, maar ook voor de andere weggebruikers, is echter dat zij niet meer op het fietspad mogen rijden. De vraag rijst of dit een veilige verandering is voor de speed pedelec en voor de automobilist. Op de weg rijdt de speedbike namelijk minder snel dan een auto, dat verschil kan zo’n 20 kilometer per uur zijn. Automobilisten zijn niet gewend aan fietsers op de rijbaan en dit brengt veel verwarring, irritatie en gevaarlijke situaties met zich mee.

Aan de andere kant zijn de fietspaden eigenlijk weer te smal voor deze snelle fietsen. Daar kunnen zij de veel tragere, normale fietsen niet goed inhalen. We zouden kunnen concluderen dat er eigenlijk geen geschikte infrastructuur is voor de speed pedelec, en dan met name in de stad.

Mening van het ministerie en de Fietsersbond

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu houdt de gevolgen van de nieuwe regels voor speed pedelecs in samenwerking met de Fietsersbond nauwlettend in de gaten. Beide partijen zijn het erover eens dat deze snelle fietsen een gevaar kunnen vormen voor andere fietsers als zij zich op het fietspad begeven. Maar men ziet ook dat de speedbikes veel minder hard kunnen rijden dan auto’s waardoor deze groep verkeersdeelnemers zelf in onveilige situaties terecht kan komen nu zij op de weg moeten rijden. Er wordt nu gezocht naar maatwerk oplossingen voor waar zich grote knelpunten voordoen. Hierbij wordt gedacht aan mogelijke technische oplossingen, alternatieve routes voor speed pedelecs en het wellicht toch toelaten van de speedbikes op fietspaden langs drukke wegen.

Speed pedelec kwetsbare verkeersdeelnemer, ja of nee?

Fietsers en voetgangers worden in de Verkeerswet beschouwd als ‘kwetsbare verkeersdeelnemers’. Omdat zij kwetsbaar zijn in het verkeer, kent de wet een speciale regeling bij een aanrijding met een motorvoertuig. De automobilist is aansprakelijk voor de schade van de fietser, ook als het de schuld van de fietser is. Een kwetsbare verkeersdeelnemer heeft recht op een vergoeding van ten minste 50% van zijn of haar schade bij een aanrijding met een motorvoertuig. De enige uitzondering hierop is overmacht, maar dat is in de praktijk zeer moeilijk te bewijzen.

Maar hoe zit dit bij de speed pedelec, wordt deze gezien als fietser, en dus kwetsbaar, of als motorvoertuig? De berijder van een speed pedelec wordt in de Verkeerswet gezien als bromfietser. Dit betekent dat er geen sprake is van een kwetsbare verkeersdeelnemer. De elektrische fiets die een maximale snelheid heeft tot 25 kilometer per uur wordt daarentegen wel als fietser gezien en dus als kwetsbare verkeersdeelnemer.

De fietser op een speed pedelec is verplicht een verzekering af te sluiten, in tegenstelling tot fietsen met trapondersteuning en een snelheid tot maximaal 25 kilometer per uur.

Kosteloze rechtshulp na aanrijding met fiets

Een aanrijding op de fiets, of dat nu elektrisch is, met een speedbike of gewone fiets, het blijft een vervelend voorval waarbij vaak sprake is van letsel en schade aan de fiets. Zoals u heeft begrepen, kan de vraag van schuld en aansprakelijkheid na een aanrijding een ingewikkelde zaak opleveren. Wij raden u in dat geval aan om altijd contact te zoeken met een ervaren en gekwalificeerde letselschade jurist. Onze juristen hebben de nodige expertise in huis om u vakkundig bij te staan. Wij werken geheel kosteloos aan uw zaak als de andere partij aansprakelijk kan worden gesteld voor de door u geleden schade. Neemt u contact met ons op voor nadere informatie.

Gepost op

Lees meer over:

Gratis juridisch advies bij letselschade

Onze letselschadespecialisten hebben de kennis en ervaring om uw belangen optimaal te behartigen. Wij onderzoeken de toedracht van het ongeval, stellen de tegenpartij aansprakelijk, berekenen uw letselschade en realiseren uw schadevergoeding. Daarnaast bezoeken wij u thuis, ongeacht waar in Nederland u woonachtig bent. Maak nu een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek met een letselschade deskundige.

Neem contact op 085 - 877 17 74
Ongeval voorleggen