Gratis advies bij letselschade? 085 - 877 17 74
Gratis advies bij letselschade? 085 - 877 17 74

Verkeersveiligheid: ontwikkelingen en maatregelen

Regelmatig lezen we in het nieuws dat het slecht gesteld is met de verkeersveiligheid in ons land. Organisaties die gelieerd zijn aan verkeer, zoals Veilig Verkeer Nederland, trekken bijvoorbeeld aan de bel over het aantal verkeersdoden of onveilige situaties door gebruik van de smartphone. In verschillende media worden regelmatig uitspraken gedaan over verkeersveiligheid of  over onderzoeken betreffende verkeer. B&O Letselschade geeft u een duidelijk overzicht van de laatste ontwikkelingen hierin.

B&O Letselschade biedt juridische hulp

Indien u een aanrijding heeft gehad, is de kans groot dat u letselschade heeft opgelopen. Als de andere verkeersdeelnemer schuldig is aan het ongeval, dan zal hij of zij uw materiële schade moeten vergoeden. Maar ook het fysieke en psychische letsel dat u oploopt, brengen kosten met zich mee. Onze letselschade juristen kunnen in dat geval de schuldige partij aansprakelijk stellen en uw schadeclaim kosteloos voor u indienen en afhandelen.

Maatregelen EU verkeersveiligheid

In 2010 sprak men binnen de EU af dat het aantal verkeersdoden in 10 jaar moest halveren,

maar dat lijkt niet te gaan lukken. Vorig jaar waren er zo’n 25.500 verkeersdoden in de EU, ongeveer 19% minder dan in 2010. Nu heeft men als doelstelling afgesproken dat het aantal zwaargewonden in de EU door een verkeersongeluk moet zijn gehalveerd in 2030, uitgaande van de cijfers van 2020. Hiervoor zijn een aantal maatregelen naar voren gekomen, zoals meer 30-kilometerzones. Ook moeten de regels voor verkeersveiligheid beter worden gehandhaafd en moeten alcohol en drugs in het verkeer harder worden aangepakt.

Verkeersveiligheid in Nederland

Ook al behoort Nederland tot een van de veiligste landen op het gebied van verkeer in de EU, het aantal verkeersdoden is desalniettemin behoorlijk te noemen. In ons land vallen 33 verkeersdoden per miljoen inwoners, maar het aantal slachtoffers in het verkeer neemt niet af. Zo waren er in 2015 185 dodelijke ongevallen bij fietsers, in de meeste gevallen bij mensen van 75 jaar of ouder.

Daarnaast is de verwachting dat de Nederlandse wegen de aankomende decennia steeds meer zullen dichtslibben. Rond en in de grote steden zal het personenvervoer nog meer gaan groeien, maar ook het goederenvervoer tussen de Randstad en het achterland zal blijven toenemen. Dit heeft effect op alle weggebruikers en de algemene verkeersveiligheid. Er zullen daarom maatregelen getroffen moeten worden om alles in goede banen te kunnen (blijven) leiden.

Nadere informatie over verkeersveiligheid in Nederland

E-bikes in het verkeer

Het aantal traditionele fietsen in Nederland stijgt misschien niet, maar dit is wel het geval bij de hoeveelheid elektrische fietsen. En dit heeft grote gevolgen voor de verkeersveiligheid op de Nederlandse fietspaden. Fietspaden zijn niet berekend op deze extra snelle fietsen. Daarnaast vinden ouderen het vaak lastig om de e-bike te besturen. Hierdoor gebeuren er vaak ongelukken met de snelle fietsen. Om die reden mogen snelle e-bikes, die sneller gaan dan 45 kilometer per uur, vanaf volgende maand niet meer op het fietspad rijden. De speed pedelec moet dan de autoweg op. Maar of dat een goede oplossing is voor de verkeersveiligheid?

Onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen pleiten voor een wijziging van de huidige fietsinfrastructuur. Er zal in Nederland anders over mobiliteit moeten worden gedacht. Omdat steeds meer mensen de speed pedelec, in plaats van de auto, zullen gebruiken om naar hun werk te gaan, zullen er veranderingen moeten worden aangebracht in het wegennet. Huidige fietspaden moeten worden aangepast aan het nieuwe fietsen met fietssnelwegen, bredere routes en meer overzicht. Hierdoor kunnen forensen op hoge snelheid op de fiets naar het werk gaan zonder een gevaar te vormen voor het overige verkeer.

Voor de oudere gebruikers van de e-bike worden initiatieven genomen om speciale cursussen te geven om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren in het gebruik van de elektrische fiets.

Nadere informatie over speed pedelecs

Ongevallen door gebruik smartphone

Van alle verkeersongevallen wordt 90% veroorzaakt door menselijke fouten. Zoals wij al eerder in onze publicaties hebben aangegeven, is het gebruik van smartphones hierbij een groeiend probleem, zowel in de auto als op de fiets.

Het gebruik van de smartphone in het verkeer is een wereldwijd probleem, met name achter het stuur van de auto. Veel automobilisten erkennen het gevaar van het gebruik tijdens het rijden, maar laten zich vaak toch verleiden om op de telefoon te kijken als er een berichtje binnenkomt.

Apple komt nu met een update van iOS (versie 11), voor onder andere de iPhone, met een niet-storen-modus. De nieuwe functie in het besturingssysteem, die dit najaar uitkomt, zit standaard ingebouwd en herkent of de gebruiker van het toestel aan het autorijden is. Indien dit het geval is, worden nieuwe meldingen automatisch verborgen voor de automobilist. iOS11 maakt gebruik van Bluetooth, WiFi en GPS om te bepalen hoe snel de gebruiker zich voortbeweegt. Vanaf een bepaalde snelheid worden de binnenkomende berichten, meldingen en oproepen geblokkeerd. Tijdens het autorijden kan het systeem een berichtje sturen naar contactpersonen als zij de automobilist proberen te bereiken. In theorie zou deze functionaliteit ook op de fiets moeten werken.

Samsung lanceerde mei van dit jaar een app voor de mobiele telefoon die binnenkomende berichten blokkeert als de eigenaar in beweging is. Dit gaat echter wel minder ver dan de nieuwe functionaliteit van iOS11, omdat de app van Samsung eerst gedownload moet worden wat voor veel mensen drempelverhogend werkt.

Nadere informatie over smartphone in het verkeer

Kosteloze juridische bijstand na een aanrijding

De verkeersveiligheid in Nederland wordt continu onder de loep genomen door overheidsinstanties en organisaties die zich bezighouden met de ontwikkelingen van het Nederlandse verkeer. Toch zullen er helaas nog aanrijdingen blijven plaatsvinden tussen verschillende weggebruikers, zowel automobilisten als fietsers en voetgangers. Bent u zelf betrokken geraakt bij een aanrijding en heeft u hierbij letselschade opgelopen? Is een andere verkeersdeelnemer hiervoor aansprakelijk? Dan kunnen onze letselschade juristen u gegarandeerd kosteloos helpen met de aansprakelijkstelling en de schadeclaim. Neemt u vrijblijvend contact op met ons kantoor voor nadere informatie.

Gepost op

Lees meer over:

Gratis juridisch advies bij letselschade

Onze letselschadespecialisten hebben de kennis en ervaring om uw belangen optimaal te behartigen. Wij onderzoeken de toedracht van het ongeval, stellen de tegenpartij aansprakelijk, berekenen uw letselschade en realiseren uw schadevergoeding. Daarnaast bezoeken wij u thuis, ongeacht waar in Nederland u woonachtig bent. Maak nu een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek met een letselschade deskundige.

Neem contact op 085 - 877 17 74
Ongeval voorleggen