Gratis advies bij letselschade? 085 - 877 17 74
Gratis advies bij letselschade? 085 - 877 17 74

Is de supermarkt aansprakelijk na val in winkel?

Niet iedereen staat er altijd bij stil, dat een val op een gladde ondergrond overal kan gebeuren en nare gevolgen kan hebben. Denkt u daaraan als u bij uw supermarkt de wekelijkse boodschappen doet? Dat u letselschade kan oplopen door uitglijden over een doorweekte schoonloopmat bij regenachtig weer? Of dat u zich verstapt door achtergelaten verpakkingsmateriaal of een lelijke val maakt door groenteafval? Is de winkel waar u ten val komt aansprakelijk voor het letsel dat u overkomt? Of is het domme pech en heeft u geen recht op schadevergoeding?

Juridische hulp na val in winkel

Bent u gevallen in de supermarkt of een andere winkel en kwam dit naar uw mening door nalatigheid van het winkelpersoneel? Neemt u geheel vrijblijvend contact op met onze letselschade juristen. Zij kunnen u vertellen of het inderdaad mogelijk is de winkel aansprakelijk te stellen. Indien dit het geval is, staan wij u geheel kosteloos bij en handelen wij alle nodige juridische zaken voor u af.

Nadere informatie over vergoeding na val in supermarkt

Bewijs bij val in winkel

Meestal is het zo dat als u letsel oploopt door schuld van een ander, de andere partij dan aansprakelijk gesteld kan worden voor uw schade en deze ook zal moeten vergoeden. Vereiste daarbij is echter wel dat u moet kunnen bewijzen dat de schuld inderdaad bij de ander ligt, bijvoorbeeld door foto’s van de situatie of door getuigenissen van voorbijgangers.

In het geval van een glijpartij of val in een winkel is dit niet altijd eenvoudig te bewijzen. Kunt u bijvoorbeeld bewijzen dat u echt bent uitgegleden over de etenswaren die op de grond lagen? Een klein viezigheidje op de winkelvloer voldoet over het algemeen niet als bewijsmateriaal. En zag de man die in hetzelfde gangpad liep u echt uitglijden of keek hij pas op toen u al op de grond lag? Het alleen zien vallen is hierbij niet voldoende bewijs, er moet een duidelijk obstakel zijn geweest waar men u over heeft zien vallen. Daarnaast wordt er ook oplettendheid van winkelend publiek verwacht.

Zorgplicht van de supermarkt

Supermarkten en andere winkels hebben een zorgplicht ten aanzien van de veiligheid van bezoekers. De winkelinrichting moet aan veiligheidsvoorschriften voldoen. Er moet worden schoongemaakt volgens een vast schema en als er troep op de grond ligt, moet dit in principe direct na signalering worden schoongemaakt of opgeruimd. Als er sprake is van een natte, net schoongemaakte vloer dan dient dit duidelijk aangegeven te worden door het plaatsen van een waarschuwingsbord. Ook moet zo’n bord bij de ingang van de winkel geplaatst worden als de vloer door weersomstandigheden nat of glad kan zijn.

Om de winkelier aansprakelijk te kunnen stellen voor uw letselschade moet u kunnen aantonen dat er sprake was van een gevaarlijke situatie. Het in stand laten van gevaarlijke omstandigheden kan leiden tot aansprakelijkheid. De ene winkelier of winkelketen is daar toegeeflijker in dan de andere en diens verzekeraar erkent dan gemakkelijker aansprakelijkheid. Dat betekent dan echter niet dat een val in een winkel een snel uitgemaakte zaak is waarbij men snel overgaat tot aanvaarden van aansprakelijkheid en schadevergoeding.

Nadere informatie over zorgplicht van de winkel

Kelderluik-arrest

Als een dergelijke zaak voor de rechter komt, dan kijkt hij bij zijn oordeel of er sprake is van onrechtmatige daad. Hij maakt hierbij gebruik van de zogenaamde Kelderluik-criteria. Het Kelderluik-arrest geeft elementen aan om te beoordelen of en wanneer iemand maatregelen had moeten nemen om een gevaarlijke situatie met letsel te kunnen voorkomen. In dit arrest oordeelt de Hoge Raad en geeft factoren voor de beoordeling van potentieel gevaarlijke situaties die kunnen leiden tot letsel bij een ander. De criteria waar van uitgegaan wordt, zijn:

  • Hoe waarschijnlijk is het dat voorzichtigheid en oplettendheid kan worden verwacht, in dit geval van de bezoeker van de winkel?
  • Als men oplettendheid en voorzichtigheid niet in acht neemt, hoe groot is dan de kans op ongevallen?
  • Wat is de ernst van de gevolgen van het ongeval?
  • Is het nemen van veiligheidsmaatregelen bezwaarlijk om ongevallen te voorkomen?

Uitspraak rechter over aansprakelijkheid na val

Regelmatig worden er uitspraken door rechters gedaan over een val in een winkel. Het verhaal daarachter kan variëren van uitglijden op een natte of gladde vloer tot struikelen over een reclamebord. Het is geheel afhankelijk van de omstandigheden of de winkel door de rechter aansprakelijk wordt gesteld voor het ontstaan en de gevolgen van de val van de klant. In sommige gevallen besluit de rechter dat de winkel alsnog aansprakelijk gesteld kan worden, uitgaande van de 4 Kelderluik-criteria.

Nadere informatie over het Kelderluik arrest

Op druk bezochte plekken, zoals in een winkelcentrum op een drukke zaterdagmiddag kan niet altijd de vereiste oplettendheid van bezoekers worden verwacht. In zulke situaties wordt van een winkelier eerder verwacht dat hij de zorgplicht in acht zal nemen en de gladheid zal proberen te bestrijden.

Hulp bij aansprakelijkstelling winkelier

Het gebeurt vaak dat na een val de aansprakelijkheid wordt afgewezen door de (verzekeraar van de) supermarkt. Onze letselschade juristen kunnen u vrijblijvend informeren over uw kansen op schadeloosstelling door de winkelier. Indien wij inderdaad de winkel aansprakelijk kunnen stellen, werken wij geheel kosteloos aan uw zaak en staan wij u tijdens het gehele juridische traject met onze expertise bij.

Gepost op

Lees meer over:

Gratis juridisch advies bij letselschade

Onze letselschadespecialisten hebben de kennis en ervaring om uw belangen optimaal te behartigen. Wij onderzoeken de toedracht van het ongeval, stellen de tegenpartij aansprakelijk, berekenen uw letselschade en realiseren uw schadevergoeding. Daarnaast bezoeken wij u thuis, ongeacht waar in Nederland u woonachtig bent. Maak nu een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek met een letselschade deskundige.

Neem contact op 085 - 877 17 74
Ongeval voorleggen