Aanrijding bij oranje verkeerslicht, wie is aansprakelijk?

In het kort

  • Wanneer het stoplicht op oranje springt kunt u twee dingen doen: snel doorrijden of stoppen. Wanneer u stopt kan het echter voorkomen dat degene achter u op uw auto rijdt. Wie er dan aansprakelijk voor letselschade?
  • In beginsel is de wet hierover heel duidelijk: de persoon die achterop rijdt is in dit geval aansprakelijk omdat diegene genoeg afstand had moeten houden om te kunnen remmen en adequaat te kunnen reageren op de ontstane verkeerssituatie.
  • Toch kan het bij uitzondering zo zijn dat de voorste auto schuldig is, omdat er geen verkeersnoodzaak was voor onverwacht remmen. Hierbij geldt echter nog steeds dat de achterligger voldoende afstand had moeten houden.
  • Wilt u weten of u de tegenpartij aansprakelijk kunt stellen voor een aanrijding bij het stoplicht? Of wilt u hulp bij het claimen van uw letselschade? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, wij helpen u graag.
Heeft u recht op gratis juridische hulp bij letselschade? Doe de letselschadetest

Heeft u dat ook wel eens? U rijdt op een drukke weg met veel verkeerslichten en dan springt, terwijl u haast heeft, het licht weer heel snel op oranje. U twijfelt, toch maar doorrijden of stoppen omdat het nog kan? Veel automobilisten ervaren dit dagelijks, waarbij de één sneller geneigd is door te rijden dan de ander. En juist dit onduidelijke gedrag op de weg kan ongevallen en letselschade veroorzaken. Want wat als u plotseling stopt en er rijdt iemand achter op uw auto? Of u bent doorgereden en u veroorzaakt daarmee een aanrijding? Wie is er dan schuldig aan het ongeluk en wie is er aansprakelijk voor de letselschade? B&O Letselschade legt het u helder uit.

Gratis juridische expertise bij een aanrijding voor een verkeerslicht

Als u bent aangereden voor een verkeerslicht is over het algemeen de bestuurder aansprakelijk die u van achteren heeft aangereden. Maar het kan zijn dat de situatie niet zo zwart-wit en zo duidelijk is. Dan is het een uitkomst dat u kunt rekenen op de juridische expertise van de letselschade specialisten en juristen van B&O Letselschade. Wij zoeken voor u uit wie er aansprakelijk is voor uw letselschade en handelen uw gehele schadeclaim zorgvuldig voor u af. U heeft hier geen omkijken meer naar en u kunt zich volledig richten op uw herstel. Als de andere betrokkene verantwoordelijk en aansprakelijk is voor uw letselschade, dan werken wij zelfs geheel gratis aan uw case.

Nadere informatie over nekklachten na een aanrijding

Aanrijding voor het verkeerslicht

In de wet staat vermeld dat alle verkeersdeelnemers voldoende afstand dienen te houden tot hun voorganger om op tijd te kunnen remmen en adequaat te kunnen reageren op de ontstane verkeerssituatie. Toch gebeurt dit te weinig op de Nederlandse wegen en gebeuren er door dit verkeersgedrag op dagelijkse basis aanrijdingen. Een aanrijding bij een verkeerslicht is één van de meest voorkomende auto-ongelukken en kan veel schade en letselschade veroorzaken.

Als u van achteren wordt aangereden, betekent dit meestal dat de automobilist achter u te weinig afstand heeft gehouden of niet goed heeft opgelet. Degene die u heeft aangereden is daarmee aansprakelijk voor de aanrijding en uw letselschade. Als u zelf ook een verkeersfout heeft gemaakt, dan kan het zijn dat u zelf ook voor een deel aansprakelijk bent. Maar als u bent aangereden omdat u op tijd bent gestopt voor een verkeerslicht, dan is die kans niet heel groot.

Discussie over remmen voor oranje

Echter, bij plotseling hard remmen zonder enig verkeersnoodzaak, kan hier discussie over ontstaan. En hoe is dat bij het remmen voor een oranje verkeerslicht? Is het terecht dat de automobilist op tijd remde of had hij voor de verkeersveiligheid door moeten rijden? Als er geen verkeersnoodzaak was voor onverwacht hard remmen, kan de voorligger als schuldige worden aangemerkt omdat er geen mensenlevens in gevaar waren op dat moment. Hierbij geldt echter nog steeds dat de achterligger altijd voldoende afstand had moeten houden.

Een verkeerslicht staat op rechtdoorgaande 50-kilometerwegen 3,5 seconde op oranje, op een weg waar je 60 kilometer per uur mag rijden is dit 4 seconden. Op wegen met een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur is de remweg langer en staat het oranje licht op 5 seconden. Er zijn discussies in het land over de duur hiervan. Er gaan geluiden om de tijd van het oranje licht op te rekken om ongelukken te voorkomen. Tegenstanders geven aan dat daarmee het idee ‘ik kan nog wel even doorrijden’ wordt gestimuleerd, juist omdat het langer duurt voor het verkeerslicht echt op rood springt.

Het is niet voor niets dat er vaak discussie is over de schuld en aansprakelijkheid omtrent het doorrijden of plotseling stoppen bij een oranje licht. De automobilist moet in een fractie beslissen wat te doen en dit kan consequenties hebben voor de verkeersveiligheid.

Wat te doen na een aanrijding voor het stoplicht?

U denkt er goed aan te doen om nog op het laatste moment te stoppen voor een oranje verkeerlicht, maar de automobilist achter u had dit niet juist ingecalculeerd en rijdt u van achteren aan. Wat kunt u in zo’n geval het beste doen?

  • Als u van de eerste schrik bekomen bent, is het zaak om zo veel mogelijk bewijs te verzamelen. Maak foto’s van de situatie waaruit blijkt wat er gebeurd is en verzamel gegevens van getuigen
  • Vul samen met de veroorzaker een Europees Schadeformulier in en let er op dat deze automobilist alle gegevens invult en het formulier ondertekent. Gaat u bij onenigheid geen discussie aan en bel indien nodig de politie
  • Als er sprake is van meer dan alleen blikschade belt u dan sowieso met de politie en ambulance
  • Ook als de klachten in eerste instantie mee lijken te vallen, is het altijd verstandig na een aanrijding een bezoek aan uw huisarts te brengen. Whiplashklachten kunnen zich bijvoorbeeld pas op een later moment openbaren. Maar het is ook van belang om uw arts uw klachten te laten documenteren voor uw eventuele letselschade dossier. Hoe eerder uw medisch dossier wordt opgebouwd, hoe meer kans u maakt op een volledige schadevergoeding
  • Schakel juridische hulp in als er sprake is van letselschade. Een gespecialiseerd jurist zorgt er voor dat u de schadevergoeding zult ontvangen waar u recht op heeft. Het aansprakelijk stellen van de tegenpartij en de discussie met de verzekeringsmaatschappij kunt u aan de letselschade expert met een gerust hart overlaten.

Letselschade jurist bij aanrijding bij het stoplicht

Een aanrijding voor het stoplicht is altijd een vervelende gebeurtenis, of het nu gebeurt als u al staat te wachten of wanneer u van achteren wordt aangereden omdat u plotseling moest remmen. De gebeurtenis is ook meestal aan discussie onderhevig omdat het niet altijd objectief te bepalen is of er sprake is van onverantwoord remmen of juist van niet goed opletten door de achterligger. Als u betrokken bent bij een dergelijke aanrijding is het verstandig de expertise van een letselschade jurist in te schakelen. Hij of zij kan u overzicht bieden en duidelijkheid geven of u al dan niet aansprakelijk bent voor het ongeval en of u in aanmerking komt voor letselschadevergoeding. Als de tegenpartij aansprakelijk is voor uw letselschade werken wij geheel gratis aan uw case en werken wij aan een volledige letselschadevergoeding. Neemt u contact met ons op voor nadere informatie of een vrijblijvend advies.

Gepost op

Lees meer over:

Gratis juridisch advies bij letselschade

Onze letselschadespecialisten hebben de kennis en ervaring om uw belangen optimaal te behartigen. Wij onderzoeken de toedracht van het ongeval, stellen de tegenpartij aansprakelijk, berekenen uw letselschade en realiseren uw schadevergoeding. Daarnaast bezoeken wij u thuis, ongeacht waar in Nederland u woonachtig bent. Maak nu een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek met een letselschade deskundige.

Neem contact op 085 - 877 17 74